image_pdfimage_print

 

Του Μάκη Μπαλαούρα*

Υπογράφτηκε από τον υφυπουργό Ανάπτυξης Στάθη Γιαννακίδη η έγκριση για τις μελέτες για ένα μεγάλο έργο για την Ηλεία. Την ανακαίνιση, προσβασιμότητα, ασφάλιση και ανάδειξή του Φράγματος Πηνειού, που ζητούσαν εδώ και χρόνια οι πολίτες της Ηλείας. Δηλαδή, σε κατεύθυνση όπως η Λίμνη Πλαστήρα.

Ιστορικό:

  1. Μετά από πρωτοβουλία μου είχα συνάντηση τον Μάρτιο με τον Γενικό Διευθυντή Στρατηγικού Σχεδιασμού Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών Αντώνη Κοτσώνη, με καταγωγή από Ηλεία, ο οποίος μου ξεδίπλωσε με επιχειρήματα τα σχέδια του, πρωτίστως, για την αναγκαιότητα της αναβάθμισης του Φράγματος Πηνειού. Το έργο φάνταζε δύσκολο καθώς δεν υπήρχαν διαθέσιμα χρήματα, γιατί είχαν καλυφθεί για άλλα έργα.
  2. Επισκέφτηκα τον Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Γ. Δραγασάκη, ο οποίος έδειξε ενδιαφέρον, προτείνοντας μου κάποιες κινήσεις.
  3. Έτσι με την βοήθεια του Υπουργείου εντόπισα πολλά έργα που παρέμειναν εν υπνώσει, με συνέπεια να κατακρατούνται εκατομμύρια ευρώ.
  4. Στην επίσκεψη του Υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για την έναρξη των έργων για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρας-Πύργου, του έθεσα το θέμα της απένταξης έργων προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η μελέτη για το Φράγμα.
  5. Ο υπουργός μετά από λίγες βδομάδες προχώρησε στην απένταξη έργων προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η μελέτη για το φράγμα Πηνειού. Έτσι δόθηκε η δυνατότητα στο Υπουργείο Οικονομίας να «υιοθετήσει» το έργο, καθώς επίσης και τις μελέτες Έργων Ταμίευσης Άρδευσης και Ύδρευσης του Δήμου Ωλένης Ηλείας με συνολικό Προϋπολογισμό 3.500.000 €!

 

Αντικείμενο της μελέτης

Αντικείμενο της προς ανάθεση μελέτης είναι η εκπόνηση της Οριστικής μελέτης  για την κατασκευή συμπληρωματικών έργων στο φράγμα Πηνειού με σκοπό την ανακαίνισή του, την ανάδειξή του και την ασφάλισή του.

Τα πάνω από πενήντα (50) χρόνια ζωής του φράγματος Πηνειού και τα προβλήματα λειτουργίας του, υποδεικνύουν την άμεση ανάγκη για σοβαρές μελέτες και εργασίες συντήρησης και ανακαίνισης του φράγματος. Το ίδιο το φράγμα απαιτεί σοβαρές εργασίες συντήρησής του τόσο σε έργα Πολιτικού Μηχανικού, όσο και σε Ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες. Παράλληλα στα δίκτυα αρδεύσεως πρέπει να μελετηθεί η υπογειοποίησή τους ώστε να μειωθούν δραστικά οι απώλειες νερού και να βελτιωθούν οι τρόποι άρδευσης.

Εφόσον προκύψει περίσσεια νερού πρέπει να εξετασθεί η δυνατότητα άρδευσης νέων εκτάσεων.

Για την περιοχή της λίμνης υπάρχουν σοβαρές παρεμβάσεις που θα μελετηθούν ώστε να αναδειχθεί η λίμνη και οι γειτνιάζοντες χώροι με αρχαιολογική αξία π.χ. Αρχαία Ήλιδα και με ωραιότατο φυσικό περιβάλλον όπως το οροπέδιο της Φολόης με το  μεγαλύτερο δρυοδάσος της ΝΔ Ευρώπης κ.ά. Στην τεχνητή λίμνη θα μελετηθούν η δημιουργία παραλίμνιου δρόμου, προτάσεις για χώρους τουριστικών καταλυμάτων, δημιουργίας χώρου αναψυχής, εγκαταστάσεων ναυταθλητισμού   που θα επιτρέπουν την άθληση και τη διαμονή αθλητών, ενίσχυση χλωρίδας και πανίδας στην περιοχή.

Παράλληλα θα είναι εφικτή η αξιοποίηση των 300 χιλιομέτρων δικτύου πράσινων μονοπατιών που υπάρχουν στην περιοχή για την αναψυχή των περιπατητών και δημιουργία δικτύου για ποδηλάτες.

Για την προστασία της λίμνης αλλά και την αποφυγή ατυχημάτων είναι αναγκαία η περίφραξή της.

Άρδευση-ύδρευση  της περιοχής του τ. Δήμου Ωλένης

Επίσης, θα εκπονηθούν  μελέτες για την  καλύτερη ταμίευση, διαχείριση και αξιοποίηση του διατιθέμενου υδατικού δυναμικού για άρδευση – ύδρευση  της ευρύτερης περιοχής περίπου 50.000 στρ. γεωργικής γης και ειδικότερα του τ. Δήμου Ωλένης, ώστε να μελετηθούν:

  • Η κατασκευή νέας λιμνοδεξαμενής
  • Η κατασκευή (επέκταση) νέων αρδευτικών δικτύων για περίπου 50.000 στρ. γεωργικής γης που καλύπτουν τη μη αρδευόμενη περιοχή του τ. Δήμου Ωλένης και τη γειτονική της και
  • Ο εκσυγχρονισμός υφιστάμενου παραδοσιακού αρδευτικού δικτύου και ανάδειξή του σε όσες τ. κοινότητες του Δήμου Ωλένης υφίσταται.

 

Με τα παραπάνω έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν θα εξυπηρετηθεί επιπλέον η άρδευση περίπου 50.000 στρ. γεωργικής γης καθώς και ύδρευσης χωρικών του Δήμου Ωλένης, όπου αυτό απαιτείται.

Οι Ηλείοι πρέπει να αισθάνονται μεγάλη ικανοποίηση για αναγκαία έργα υποδομών που θα είναι ασφαλή, όπως και ο δρόμος Πάτρας-Πύργου, που οι εργασίες έχουν αρχίσει, αλλά και με τα έργα αυτά θα υδροδοτούν με επάρκεια και χωρίς απώλειες, προσφέροντας  σημαντική στήριξη στην πρωτογενή παραγωγή και στον τουρισμό με την ανάδειξη των θησαυρών του τόπου μας.